سردسیری و خشک

طراحی باغ گردو

طراحی باغ گردو 

طراحی باغ گردو مهترین بخش احداث یک باغ اقتصادی و صنعتی است. استفاده از یک مشاوره خبره و با تجربه برای احداث باغ گردو، ضروری ترین هزینه است که یک باغدار باید انجام دهد.

 

طراحی باغ گردو

 

باغدارانی بسیاری بدون استفاده از مشاور با صرف هزینه های هنگفت خرید و تامین نهاده های کشاورزی، اقدام به احداث باغ می کنند اما در نهایت به دلیل اینکه خشت اول را اشتباه گذاشته اند، بجز ضرر و زیان و دلزدگی از فعالیت های کشاورزی، چیزی نصیبشان نمی شود. ضمن اینکه میزان قابل توجهی از منابع ملی و طبیعی کشور مثل آب، برق، خاک و گاز و … نیز به هدر می رود.

.

انواع طرح های باغ گردو

طرح مربعی

این طرح یکی از ساده ترین و متداولترین طرح های باغ گردو است. با استفاده از این طرح درختان در زاوایای مربع کاشته شده و درختان موقت را نیز می توان در مرحله تنک کردن از محل قطر مربع انتخاب کرد. با این روش درختان گردو هم روی ردیف و هم بین ردیف از یکدیگر فاصه یکسانی خواهند داشت.

طراحی باغ گردو

.

طرح مربع تغییرشکل یافته

همان طور که از نام این طرح پیداست، همان طرح مربع است اما  مکان درختان در ردیف های همجوار به گونه ای  تغییر می کند که فضای کافی به اندازه یک درخت به طرح باغ اضافه شود. از مزایای این طرح می توان به نکات زیر اشاره کرد: هر درخت فضا و مساحت مساوی با سایر درختان دارد، تعداد درختان در هکتار کاملا مساوی است و همچنین میزان دریافت نور در دو سوی باغ یکسان است. مربع تغییر شکل یافته نیز مورد علاقه در طراحی باغ گردو است.

طراحی باغ گردو

.

طرح خطی یا پرچینی

برخلاف طرح مربع، در طرح خطی فاصله درختان در روی ردیف و بین ردیف یکسان نیست. یعنی فاصله درختان در بین ردیف بیشتر از فاصله درختان روی ردیف است. با افزایش تراکم سایه اندازی درختان روی یکدیگر هم افزایش پیدا می کند به همین منظور در طرح خطی برای بهترین استفاده از نور، درختان باید روی ردیف های شمال به جنوب کاشته شوند. از این طرح برای ایجاد پرچین های دائمی نیز استفاده می شود.

طراحی باغ گردو

.

طرح پنج وجهی

این طرح شبیه طرح مربعی است با این تفاوت که یک درخت در مرکز کاشته می شود که می تواند در آینده حذف شود. این طرح متراکم بوده و فضای بین ردیف ها کم است، در نتیجه ممکن است عبور ماشین آلات و عملیات های باغبانی با دشواری انجام شود.

طراحی باغ گردو

.

طرح مثلث متساوی الاضلاع (شش وجهی)

این طرح باغ مختص احداث باغات گردوی دائمی است. از ویژگی های مهم این طرح یکسان بودن فاصله درختان در همه اضلاع است. اگر با یک خط، سه درخت را به هم وصل کنیم، یک مثلث متساوی الاضلاع بوجود می آید که طول همه ضلع های آن با هم برابر است.

طراحی باغ گردو

طرح مثلث متساوی الاضلاع به شرط دائمی بودن باغ گردو، بهینه ترین روش احداث باغ است زیرا در مساحت یکسان نسبت به سایر طرح ها می تواند تا ۱۷ درصد درخت بیشتری در هکتار کاشته شود.

 

۰/۵ (۰ نظر)

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا