علف کش ها

ساختار و نحوه تاثیر علف کشها

ساختار و نحوه تاثیر  علف کشها

ساختار و نحوه تاثیر علف کشها به صورت ساختاری به دو دسته ی علف کش های قابل اسپری و علف کش های دانه ای تقسیم می شوند.

۱- علف کش های قابل اسپری: این دسته از علف کش ها، مایعات و پودرهای قابل حل در آب هستند که مایعات قابل حل در آب با (Soluble liquid-SL )   و پودرهای قابل حل در آب با (Soluble powder_SP) نشان داده می شوند.

 ۲- علف کش های دانه ای یا گرانول: این دسته از علف کش ها با حرف G نشان داده می شوند. انواع پلی مر ها و یا رس، ساختار این دسته از علف کش ها را تشکیل می دهند. غلظت علف کش های دانه ای یا گرانول حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد می باشد، اما به آب بیشتری احتیاج دارند و میزان هدر رفت آن ها بوسیله تبخیر نیز کمتر است.

ساختار و نخوه تاثیر علف کشها

نحوه تاثیر علف کش ها

 -۱ برخی از علف کش ها جاذب رطوبت هستند، یعنی پس از تماس با گیاه، آب بافت های گیاه را جذب کرده و به این طریق گیاه را از بین می برند.

 ۲- دسته ای از علف کش ها نیز سیستمیک هستند و از طریق شیره گیاهی به اندام های مختلف گیاه می رسند و با تجمع در بافت های زایشی و بافت های مریستمی در تقسیم سلولی گیاه، اختلال ایجاد می کنند.

 ۳- بعضی از علف کش ها نیز با از بین بردن ترکیبات پکتین و سلولزی گیاه، سلول های گیاهی را متلاشی می کنند.

 ۴- علف کش هایی مانند علف کش های گروه نیتراته، از طریق روزنه های برگ و ساقه وارد گیاه شده و بافت های گیاه را از بین می برد.

ساختار و نحوه تاثیر علف کش ها

 

۵- گروهی از علف کش ها نیز با ترکیب شدن با کلروفیل گیاه، باعث از بین رفتن آن شده و فتوسنتز گیاه را مختل می کنند.

۶- علف کش هایی مانند علف کش های روغنی نیز با بستن روزنه ها و فضاهای بین سلولی گیاه، باعث خفگی گیاه می شوند.

۷- علف کش های هورمونی نیز با ایجاد اختلال در سیستم فیزیولوژیک گیاه و بالا بردن میزان تنفس و تجزیه سریع مواد غذایی باعث مرگ گیاه می شوند.

 

۰/۵ (۰ نظر)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا