قارچ کش هامعدنیمواد اولیه

اکسی کلرور مس

Copper Oxychloride

اکسی کلروید مس

اکسی کلرور مس (Copper Oxychloride) بعنوان قارچ کش و باکتری کش در صنعت کشاورزی شناخته می شود، غلظت مورد استفاده بعنوان سم بصورت WP35% نشان داده می شود. اکسی کلرید مس ماده اولیه ای است که برای قارچ کش استفاده می شود. اکسی کلرید مس معمولاً به عنوان کنسانتره سوسپانسیون (SC) در قارچ کش استفاده می شود.

همانطور که از نامش پیداست، اکس کلرور مس از ترکیبات گروه مسی بوده و بصورت پودر فیروزه ای رنگ قابل اختلاط با آب استفاده می شود و در محیط های خنثی ناپایدار است و در آب و حلال های آلی به مقدار کم قابل حل است، سمیت این ماده برای انسان و سایر پستانداران، ضعیف و برای ماهی ها و زنبورهای عسل بی خطر است .

سم اکسی کلرور مس

.

مکانیسم اثر اکسی کلرور مس

اکسی کلرور مس یک قارچ کش و باکتری کش حفاظتی است، میل ترکیبی بالایی با آمین و گروه کربوکسیل دارد و به دلیل واکنش با پروتئین ها بعنوان یک عامل بازدارنده آنزیم عمل می کند. این ماده با جذب شدن توسط اسپورهای جوان، مانع جوانه زنی آنها می شود.

.

موارد مصرف

بیماری های گیاهی مانند: سفیدک دروغین، زنگ، بلایت و انواع لکه برگی ها بر روی گیاهانی مانند زیتون، انگور، مرکبات، موز، چای، گوجه فرنگی، چغندر، کرفس، سیب زمینی، هویج و انواع دختان میوه هسته دار و دانه دار استفاده می شود، ویژگی مهم این ماده، انحلال پذیر نبودن در آب است و به همین دلیل گیاهسوزی بسیار کمی دارد، همچنین در مقایسه با سموم دیگر مانند بردو، سمیت کمتری دارد.

اکسی کلرور مس

سازگاری و اختلاط

گزارش هایی مبنی بر گیاه سوزی در هویج و سیب زمینی وجود دارد و در برخی واریته های درخت سیب، ایجاد زنگار می کند، همچنین در ترکیب با قارچ کش های قلیایی و خنثی تجزیه شده و اکسید تولید می کند، اگر به مدت طولانی در معرض فلزاتی مانند آهن باشد، ایجاد خورندگی می کند.

.

تاثیر بر گیاهان

مس اضافی در گیاهان باعث تغییرات فیزیولوژیکی می شود که منجر به کاهش بهره وری محصول می شود. با این حال، قارچ‌کش‌های مس در کنترل قارچ‌های Alternaria solani و Phytophthora infestans که به ترتیب باعث سوختگی زودرس و سوختگی دیررس در سیب‌زمینی می‌شوند، استفاده شده است. همچنین این سم برای کنترل لکه برگی مرکبات، اسکب برگ، لکه های سیاه گردو با منشا باکتریایی و … تاثیر دارد. در کل می توان گفت اثر مثبت این سم در از بین بردن عوامل بیماری زا در مقایسه با تاثیر منفی بر گیاه، برای تولیدات گیاهی و بهره برداران بسیار به صرفه است.

مزایای سم اکسی کلرور مس

  • کنترل اقتصادی طیف گسترده ای از بیماری های قارچی و باکتریایی در بسیاری از محصولات و موقعیت ها ( گیاهان باغی، زراعی و زینتی)
  • محصول خنثی با pH و اندازه ذرات بسیار ریز با اکثر ذرات کمتر از یا مساوی قطر ۲ میکرون
  • می توان در مخلوط مخازن با طیف گسترده ای از مواد شیمیایی و یا کودهای شیمیایی دیگر استفاده کرد، هرچند در مورد محصولات قلیایی احتیاط کنید.

.

معایب سم Copper Oxychloride

اکسی کلرید مس یکی از مواد شیمیایی است که به عنوان قارچ کش در کشاورزی استفاده می‌شود، اما همچنین دارای معایبی است که باید در نظر گرفته شود:

  1. سمیت برای موجودات زنده: این ماده شیمیایی می‌تواند برای موجودات زنده، از جمله حیوانات و محیط زیست و منابع آبی، سمی باشد. استفاده نادرست یا بی‌توجه به دستورالعمل استفاده از این ماده می‌تواند منجر به آلودگی آب‌ها و زمین های کشاورزی شود.
  2. تجمع در خاک: اکسی کلرید مس ممکن است در خاک تجمع کند و باعث کاهش کیفیت و زیست‌ پذیری خاک شود. این می‌تواند به مشکلات زیست محیطی و کشاورزی منجر شود. یکی از مهمترین خطرات آن، از بین بردن قارچ ها و میکروارگانیسم های مفید و مهم خاک است.
  3. سمیت برای گیاهان: استفاده از مقادیر زیادی اکسی کلرید مس (Over dose) می‌تواند برای برخی از گیاهان سمی باشد و باعث آسیب و مرگ آن‌ها شود.
  4. مقاومت عفونتی: استفاده مداوم و بی‌رویه از اکسی کلرید مس می‌تواند باعث ایجاد مقاومت عفونتی در قارچ‌ها شود، که منجر به کاهش کارآیی این ماده می‌شود و نیاز به استفاده از دوزهای بیشتر یا تغییر به روش‌های کنترل دیگر را ایجاد می‌کند.
  5. تاثیر بر محیط زیست: استفاده از اکسی کلرید مس می‌تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر محیط زیست تاثیر بگذارد، از جمله کشتار زنبورها و دیگر موجودات مفید.

به طور کلی، استفاده از اکسی کلرید مس به دقت و با رعایت دستورالعمل‌ها و مقررات مربوطه انجام شود تا اثرات منفی آن بر محیط زیست و سلامتی انسان‌ها و دیگر موجودات حداقل شود.

مقدار مصرف پیشنهادی

.

جدول مصرف سم مس

 

.

مشخصات فنی

STATUS: ISO 765 (published)
IUPAC NAME: dicopper(II) chloride trihydroxide
CAS NAME: copper chloride oxide hydrate
CAS REG. NO.: ۱۳۳۲-۴۰-۷
FORMULA: ClCu۲H۳O۳
ACTIVITY: bactericides
bird repellents
fungicides (copper compound)
NOTES: This substance is considered by the International Organization for Standardization not to require a common name.
The names “basic copper chloride” and “tribasic copper chloride” have been used in the literature, but they have no official status.
STRUCTURE: Structural formula of copper oxychloride

منابع:

۱- Journal of the chemical society of Pakistan

۲- Engineers India Research Institute

۳- Primary Info

۴- American Elements

۵- Science Direct

 

۰/۵ (۰ نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا