علف کش ها

کنترل شیمیایی علفهای هرز

کنترل شیمیایی علفهای هرز

استفاده از سموم علف کش برای کنترل شیمیایی علفهای هرز کنترل شیمیایی نام دارد. سموم علف کش به مواد شیمیایی گفته می شود که باعث از بین رفتن علف های هرز می شوند. ماده شیمیایی مورد استفاده، نباید به زمین کشاورزی و سایر گیاهان و محصولات زراعی آسیبی برساند، و در عین حال نیز باید توانایی از بین بردن علف های هرز را داشته باشد.

 

 

تاریخچه

استفاده از سموم شیمیایی برای کنترل علف های هرز از سال ۱۹۰۰ میلادی آغاز شد و در سال ۱۹۴۲ با آمدن علف کش ۲.۴D یا همان دی کلرومتوکسی استیک اسید، بطور جدی تر ادامه یافت. علف کش ۲.۴D که علف های هرز پهن برگ را از بین می برد، هزینه تولید کمی دارد و استفاده از آن بسیار متداول می باشد. این علف کش از طریق آوندهای آبکش به درون سلول نفوذ می کند و سپس به اندام های پایینی و زیرزمینی گیاه منتقل شده و علف هرز را از بین می برد.

کنترل شیمیایی علفهای هرز

دلایل استفاده از علف کش

۱- استفاده از علف کش ها، تعداد دفعات عملیات زراعی مانند شخم زدن و … را به خصوص در زمان کاشت گیاه را کم می کند. همچنین استفاده از سموم علف کش قبل از کاشت محصول، وابستگی به عملیات کشاورزی را می کاهد، بنابراین می توان سطح زیر کشت را افزایش داد.

۲- استفاده از علف کش قبل از کاشت محصول زراعی، باعث کم شدن استفاده از نیروی کارگر برای وجین کردن علف های هرز شده و هزینه های تولید را کاهش می دهد.

۳- در زراعت های مکانیزه که به دلیل کم بودن فواصل ردیف های کشت، امکان کولتیواتور زدن زمین وجود ندارد، علف کش ها بسیار مورد استفاده هستند. در کشاورزی های بدون شخم و همچنین بذرکارهای متراکم، استفاده از علف کش ها بسیار مقرون به صرفه است.

کنترل شیمیایی علفهای هرز

۴- در روش های مدرن کشاورزی مانند کم کردن فواصل بین دو کشت و حذف آیش، که باید از وسایل مکانیزه به خصوص در هنگام برداشت استفاده کرد، سبب افزایش علف های هرز می شود که در این وضعیت، بهترین راه مقابله با علف های هرز، استفاده از علف کش های شیمیایی می باشد.

۵- علف کش ها معمولا ارتباط خاصی با آب و هوا ندارد و در اقلیم های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

۶- با استفاده از علف کش ها، قدرت مانور در مدیریت زراعی افزایش یافته و کشاورزان می توانند در تناوب های زراعی، از گیاهان کمتری استفاده کنند و همچنین استفاده از ادوات کشاورزی را نیز کاهش دهند.

 

۰/۵ (۰ نظر)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا