علف کش ها

انواع علف کشها

انواع علف کشها

انواع علف کشها بطور خلاصه به شرح ذیل معرفی می شوند:

۱- ارادیکان: این علف کش برای کنترل علف های هرز یک ساله و چندساله که دارای برگ های کشیده می باشند، استفاده می شود. این علف کش در مورد گیاهان زینتی نیز کاربرد دارد. ارادیکان را اگر به صورت مخلوط با خاک و قبل از کاشت مورد استفاده قرار داد، می تواند علف های یک ساله چمنی را نیز به خوبی از بین ببرد، که در این صورت حتما باید در خاک خشک بکار رود. زیرا اگر در خاک مرطوب بکار رود ممکن است باعث توقف موقتی رشد گیاه زراعی شود. (ارادیکان EPTC) به شکل مایع امولوسیون و در مزارع ذرت کاربرد دارد.

۲- اوردرام (Ordram): نام عمومی این علف کش مولینیت است و به صورت مایع امولوسیون استفاده می شود. این علف کش برای شالیزارهای برنج و به خصوص علف هرز سوروف کاربرد دارد. زمان استفاده تقریبی از این سم نیز حدود یک هفته پس از نشا کاری می باشد.

۳- آونج (Avenge): این سم با نام عمومی فیناون به صورت مایع محلول در آب استفاده می شود. این علف کش انتخابی است و در مزارع غلات برای کنترل یولاف مورد استفاده قرار می گیرد.

۴- بازاگرام : نام عمومی این سم Bendioxide می باشد که به صورت مایع قابل حل در آب و یا امولوسیون به کار برده می شود. بازاگرام، در مزرعه های ذرت، سویا و بادام زمینی به عنوان علف کش انتخابی مورد استفاده قرار می گیرد. بهترین زمان سم پاشی نیز هنگامی است که علف هرز در مرحله ۲ تا ۶ برگی باشد.

انواع علف کش ها

۵- باسماپون: دالاپون نام عمومی این علف کش است که به صورت پودر قابل تحلیل ( محلول سوسپانسیون) مصرف می شود. در زراعت های ذرت، نیشکر،‌ سیب زمینی، چغندر، کتان و نخود برای کنترل علف های هرز نازک برگ یک ساله و چند ساله استفاده می شود. بهترین زمان استفاده از این سم نیز هنگامی است که علف هرز در مرحله سه برگی می باشد.

۶- بتانال: نام عمومی این سم، مریفام است و برای کنترل علف های هرز یک ساله ی مزارع چغندر استفاده می شود. مناسب ترین زمان استفاده از این سم، قبل از سبز شدن گیاه اصلی و بصورت پاشیدن بر روی سطح هاک انجام می گیرد.

۷- پیرامین: این سم برای از بین بردن علف های هرز پهن برگ یک ساله در مزرعه های چغندر کار برد دارد و بصورت پودر قابل تحلیل در آب استفاده می شود. بهترین زمان استفاده از سم پیرامین، قبل از سبز شدن گیاه اصلی و بصورا سم پاشی بر روی سطح خاک است.

۸- ترفلان: تری فلور آمین، نام عمومی این سم است. ترفلان به شکل مایع امولوسیون مورد استفاده قرار می گیرد و اغلب در مزارع آفتابگردان،‌سویا، پنبه، چغندر، گلرنگ،‌حبوبات، گیاهان نشائی و باغ های میوه و گیاهان زینتی مصرف می شود.

انواع علف کشها

۹- توردون: نام عمومی این سم پیکلورام است و به شکل پودر مورد استفاده می شود و نسبت به اشعه ماورای بنفش بسیار حساس است. برای از بین بردن علف های هرز بوته ای با ریشه های عمیق، علف های هرز پهن برگ و همچنین برای از بین بردن علف های هرزحاشیه جاده ها از سم توردون ( پیکلورام) استفاده می شود.

۱۰- توک: از این سم برای کنترل علف های هرز یک ساله در مزرعه های حبوبات ، سیب زمینی، کلم، پیاز، پنبه،‌ آفتابگردان و مارچوبه مورد استفاده قرار می گیرد.

۱۱- داکتال: این سم با نام علمی (DCPA) شناخته می شود و به صورت دانه و پودر قابل تحلیل عرضه می شود. این سم علف های هرز یکساله باریک برگ در مزارع سویا، لوبیا، پنبه و گیاهان زینتی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

۰/۵ (۰ نظر)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا