حشره کش ها

مبارزه و کنترل آفات کشاورزی

مبارزه و کنترل آفات کشاورزی

کنترل زراعی کم هزینه ترین روش کنترل آفات است که نتایج خوبی را هم در کنترل آفات دارد، اما روش سریعی نیست و زمان بر است و دارای روشهای مختلف است:

۱-کاشت گیاهان سالم و قوی: این گیاهان در مقابل آفات مقاومت زیادی نشان می دهند و خسارت وارد شده از آفات را نیز می توانند جبران کنند. آفات معمولاً گیاهان ضعیف را مورد حمله قرار می دهند.

۲- کاشت در محل مناسب: گیاهان را باید در محلی کاشت که برای رشد و نمو مطلوب باشد. یعنی کاشت گیاه در مکانی که آفت نتواند به خوبی رشد و فعالیت کند. برای مثال شته Phylloxera Sp در خاکهای شنی نمی تواند خسارت بزند اما کرم سفید ریشه Polyphylla Olivieri از خانواده Scarabaeidae خاکهای شنی را ترجیح می دهد و کرم مفتولی ریشه از خانواده Elateridae از راسته Coloeptra خاکهای اسیدی را ترجیح می دهند.

   ۳- کوددهی: کوددهی باعث تقویت گیاهان می شود. گیاهان قوی خسارت آفات را تحمل می نمایند. کودهای نیتروژنه باعث تسریع در رشد شده و مانع خسارت مگس غلات، Oscinella Frit  و Thrips می شود. از طرفی دیگر کود نیتروژنه باعث افزایش شته ها شده که برای جلوگیری از این اتفاق باید کود نیتروژنه را با مخلوطی از کودهای پتاسیم و فسفر به کار برد. کود کلسیم نیز طوری بافت خاک را تغییر می دهد که اگر چغندر در خاک اسیدی کشت شود و مورد حمله مگس چغندر یا Pegonyia قرار گیرد با اضافه کردن کود کلسیم می توان از خسارت جلوگیری کرد.

مبارزه و کنترل آفات کشاورزی

 

۴-آبیاری: آبیاری مناسب باعث تقویت قدرت ایمنی گیاه شده و مقاومت آن را در برابر آفات افزایش می دهد. یکی دیگر از کاربردهای آبیاری در مبارزه با آفات، غرقاب کردن زمین است، مثلاً برای از بین بردن کرم ساقه خوار برنج Suppressalis   Chilo از خانواده Pyralidae که زمستان را به صورت لارو یا شفیره در زیر خاک می گذراند، روش بسیار خوبی است.

   ۵- زه کشی: زه کشی برای مناطقی مناسب است که خاک دارای املاح زیادی باشد یا سطح آب زیرزمینی بالا باشد.

   ۶- طرز کاشت: ظرز کاشت یکی از مهمترین راه های مبارزه و کنترل آفات کشاورزی است ، در کشت هایی که گیاهان نزدیک به هم باشند، خسارت آفات هم بیشتر می شود،‌ به خصوص در مورد شپشکها و شته ها. بنابراین باید فاصله مناسب کاشت را رعایت کرد.

   ۷- تنظیم زمان کاشت و برداشت: هر چه کاشت بهاره و پائیزه دیرتر انجام گیرد، بهتر است،‌ چون در بهار آفات هنگامی ظاهر می شوند که گیاهان به حد کافی رشد نموده و نسبتاً مقاوم هستند و در پائیز هم آغاز رشد مصادف با زمانی است که آفات به خواب زمستانی رفته اند. این موضوع به خصوص در مورد مگس غلات حائز اهمیت است.

   ۸- هرس کردن: اکثر آفات مخصوصاً آفات درختان میوه مراحل نوزادی تا بلوغ را در زیر پوست خشک درختان سپری می کنند. حرس این شاخه ها و پوسته ها باعث از بین رفتن بسیاری از آفات می شود.

مبارزه و کنترل آفات کشاورزی

 

   ۹- از بین بردن علفهای هرز: قبل از شروع فصل کشت که گیاهی وجود ندارد،‌ علفهای هرز و بقایای گیاهی مکان مناسبی برای آفات هستند. پس از برداشت کشت پائیزه علفهای هرز حاشیه مزارع، محل زمستان گذاری آفات است، بنابراین از بین بردن علفهای هرز حاشیه مزارع و بقایای گیاهی باعث کاهش خسارت می شود.

   ۱۰- تناوب: تناوب در مورد همه آفات قابل استفاده نیست و فقط شامل آفاتی می شود که اولاً شعاع پرواز محدودی داشته باشند،‌ زیرا در صورت داشتن شعاع پرواز وسیع پرواز کرده و گیاه خود را پیدا می کنند و دوم اینکه تک خوار Monophage باشد،‌زیرا اگر چندخوار باشد از محصول جایگزین تغذیه می کند.

 

۰/۵ (۰ نظر)
دکمه بازگشت به بالا