کشاورزیکودهای آلی و ارگانیک

کود مرغی پلیتی

کود مرغی پلیتی (Pelleted Guano)

کود مرغی پلیتی

درجه خلوص: ۷۰%

ترکیب NPK : 3-3-3

غلظت گوگرد (سولفور): ۱۰-۱۵ %

بسته بندی: کیسه های ۲۵ کیلوگرمی

کود مرغی پلیتی

کود مرغی یا گوانو نوعی کود دامی ارگانیک ، سرشار از عناصر ماکرو و میکرو شامل، نیتروژن (ازت)، پتاسیم، فسفر، آهن، روی، کلسیم، مس، منگنز و … می باشد. غلظت و ترکیبات عنصری این کودها، بر اساس نوع، سن و رژیم غذایی دام و همچنین عمر کود می تواند متفاوت باشد. این نوع کود ارگانیک دامی به دلیل دارا بوده حدود ۱۵ درصد سولفور یا همان گوگرد، دارای خاصیت اسیدی بوده و برای خاک های آهکی و قلیایی ایران بسیار کاربردی و مناسب است. مصرف کود دامی مرغی سبب کاهش اسیدیته Ph خاک شده که این امر سبب افزایش بهره وری ریشه در جذب مواد غذایی و عناصر میکرو و ماکرو است.

کود مرغی یک کود ارگانیک

کود مرغی یک کود ارگانیک فرآوری شده است که از مخلوط کود مرغ های گوشتی و تخمی، همراه با ترکیبی از میکروالمنت هایی (ریزمغذی ها) مانند آهن، منگنز، مس و … به اضافه مقادیری زئولیت، بنتونیت و گوگرد تهیه می شوند. این نوع کودها در مقایسه با سایر کود های حیوانی مانند گاوی، گوسفندی و اسبی مناسب هر نوع گیاه و هر نوع خاکی نیست، زیرا نیتروژن موجود در کودهای مرغی زودتر آزاد شده و از آنجایی که حاوی آمونیاک بیشتری است، در صورتی استفاده نادرست سبب آسیب رساندن به گیاه می شود.

.

کود مرغی پلتی

.

مزایای کود مرغی پلیتی

این ماده ارگانیک دارای خواص زیادی است که اگر به درستی از آن استفاده می شود می تواند جایگزین مناسبی برای انواع شیمیایی و سنتتیک شود. برخی از مهمترین مزایای آن عبارت است از:

اصلاح ساختار فیزیکی و شیمیایی خاک

افزایش غلظت ترکیبات آلی خاک

افزایش میزان عناصر قابل جذب توسط گیاه

تنظیم میزان اسیدیته (PH) خاک خصوصا در خاکهای آهکی و قلیایی

افزایش ظرفیت نگهداری رطوبت خاک

افزایش تخلل و تبادلات گازی خاک

میزان مصرف 

بهترین میزان یا دوز مصرفی برای گود مرغی ارگانیک حدود ۱۵۰ گرم در هر متر مکعب است اما پیشنهاد می شود همیشه مقدار کمتری از دوز پیشنهادی مصرف شود چرا که در صورت کم بودن کود، بعدا می توان به آن اضافه کرد اما در صورت اورز دوز (Over Dose) شدن، گیاهان و محصولات کشاورزی، آسیب های بعضا جبران ناپذیزی متحمل خواهند شد. اگر خاک محل کشت بسیار شنی است، ممکن است نیاز به استفاده از کود مرغی کمتری وجود داشته باشد، چرا که می تواند سبب ایجاد مشکل در زهکشی خاک شود.

 

کود مرغی پلتی

مهمترین نکته ای که نباید فراموش کرد این است که اکیدا توصیه می کنیم از مصرف هر نوع کودی فارغ از ارگانیک، معدنی و شیمیایی بودن آن ابتدا آزمون و آنالیز شیمیایی خاک را انجام داده، سپس بر اساس نیاز و کمبودهای خاک، اقدام به خرید و مصرف انواع کودها کنید.

چگونگی استفاده از کود مرغی

برای افزودن کود مرغی پلت به خاک، بهتر است مراحل زیر انجام و رعایت شود:

  • ابتدا کود مرغی ارگانیک را در سراسر سطح خاک باغ یا مزرعه با رعایت دوز مصرفی پخش کنید.
  • سپس با استفاده از ابزارهای کشاورزی مانند شن کش برای زمین های کوچک یا ماشین آلات کشاورزی برای مزارع آن را با خاک خوب مخلوط کنید.
  • دقت شود که کود مرغی اصلا نباید نزدیک به ساقه گیاه قرار بگیرد.
  • سپس یک دوره آبیاری کامل انجام شود.
  • در مرحله پایانی هم سطح خاک را با استفاده از خاک باغ و مزرعه کاملا بپوشانید. ( از مالچ هم برای پوشش سطحی می توان استفاده کرد.)

طرح ساخت خط تولید کود مرغی در مرغداری

۰/۵ (۰ نظر)

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا