شیمیاییکودهای شیمیایی

دی آمونیوم فسفات

Diammonium phosphate

بررسی و معرفی دی آمونیوم فسفات 

دی آمونیوم فسفات دارای نام های تجاری دیگری نیز است شامل: ب آمونیم مونو هیدروژن اورتوفسفات، آمونیم فسفات، DAP، دی آمونیم اسید فسفات، دی آمونیم هیدروژن ، فسفات، دی آمونیم مونو هیدروژن فسفات، دی آمونیم اورتوفسفات، نمکاسید فسفریکو دی آمونیم

فرمول شیمیایی: NH4)2HPO4)

خلوص (ترکیب شیمیایی):

۱۸% N

۲۰% P2O5)46% –  P)

۱.۵% S

pH اسیدیته: ۷.۵ – ۸

سایز: گرانول ۲ – ۴ میلیمتر

حلالیت: در آب  در دمای ۲۰ °C: 588 g/l

جرم مولکولی:    ۱۳۲/۰۷  g/mol

بسته بندی: کیسه های ۵۰ کیلوگرمی

کود دی آمونیوم فسفات

دی آمونیوم فسفات (DAP) یکی از محبوب ترین و پرمصرف ترین کود های شیمیایی در جهان است. این کود ماکرو از دو ماده تشکیل دهنده رایج در صنعت کود تولید شده یعنی حاصل واکنش آمونیاک و اسید فسفریک است. این کود به دلیل محتوای نسبتاً بالای مواد مغذی و خواص فیزیکی عالی به گزینه ای مناسب در کشاورزی و سایر صنایع تبدیل کرده است فروش دی آمونیوم فسفات

استفاده از کود دی آمونیوم فسفات بطور موقت اسیدیته Ph خاک را افزایش می دهد اما در طولانی مدت سبب کاهش Ph و اسیدی شدن خاک به دلیل نیتریفیکاسیون آمونیوم می شود. طیف وسیعی از گیاهان شامل گیاهان زراعی، باغی و گلخانه ای می توانند از این کود استفاده کنند که میزان مصرف مناسب بستگی به نوع گیاه، دوره رشد و فصل کشت دارد.

این کود پرمصرف شیمیایی، نوعی نمک فسفات آمونیوم با قابلیت انحلال در آب است که در هنگام واکنش آمونیاک با اسید فسفریک به وجود می آید. طبق MSDS استاندارد، دی آمونیوم فسفات در دمای کمتر ۷۰ درجه شروع به تجزیه می کند.

ساخت دی آمونیوم فسفات

دی آمونیوم فسفات از واکنش اسید فسفریک با آمونیوم ساخته می شود. این ترکیب در طبیعت نیز به عنوان ماده معدنی فسفامیت به صورت بسیار نادر وجود دارد. برای تولید یک تن کود DAP تقریباً ۱.۵ تا ۲ تن سنگ فسفات ، ۴۰۰ کیلوگرم گوگرد (S) که برای حل کردن سنگ فسفات استفاده می شود و ۲۰۰ کیلوگرم آمونیاک مورد نیاز است.

دی آمونیوم فسفات
ساختار شیمیایی دی آمونیوم فسفات

نسبت عناصر شیمیایی

روی کیسه های این کود شیمیایی معمولا در بازار  ترکیب اعداد ۰-۴۶-۱۸ درج شده است. این اعداد اشاره به درصد عناصر اصلی N P K دارد. در مورد این کود شیمیایی فسفره نیز به ترتیب نیتروژن ۱۸%، فسفر  P۲O۵ به مقدار ۴۶% و پتاسیم K۲O نیز صفر درصد وجود دارد.

 

مشخصات شیمیایی

فرمول شیمیایی: (NH۴)۲HPO۴

چگالی: ۱.۶۱۹ گرم بر سانتی متر مکعب

جرم مولکولی: ۱۳۲.۰۶ گرم بر مول

نقطه ذوب: ۱۵۵ درجه سانتی گراد

حلالیت در آب:

۵۷.۵ گرم در ۱۰۰ ml در دمای ۱۰ درجه سانتی گراد

۱۰۶.۷ گرم در ۱۰۰ ml در دمای ۷۰ درجه سانتی گراد

سایر حلالیت ها: محلول در الکل، استون و آمونیاک

کود دی آمونیوم فسفات

دی آمونیوم فسفات کشاورزی

دی آمونیوم فسفات (DAP) پرمصرف ترین کود فسفر در جهان است. این ماده از دو ماده رایج در صنعت کود تولید شده است و محتوای نسبتاً بالای مواد مغذی و خصوصیات فیزیکی عالی آن را به گزینه ای محبوب در کشاورزی و سایر صنایع تبدیل کرده است. این کود شیمیایی بسیار محلول است و در خاک به سرعت تجزیه شده و نیتروژن و فسفر را به فرم قابل جذب در اختیار گیاه قرار می دهد.

مزایای کود دی آمونیوم فسفات

  • ییلد بالا (High Yield)
  • بازده سریع و بالا
  • عدم ماندگاری طولانی در خاک هاپ
  • قابل تجزیه توسط باکتری ها
  • محتوای بالای نیتروژنN
  • محتوای بالای فسفر P
  • اصلاح اسیدیته خاک
  • قیمت مناسب

احتیاط در مصرف

در خاک های قلیایی یا همان آهکی که دارای pH بالای ۷ هستند، از آنجا که با حل شدن گرانول های DAP ، آمونیوم آزاد می شود ، نهال ها و ریشه های گیاه به دلیل نزدیکی به آمونیاک فرار آسیب می بینند. به منظور جلوگیری از بروز چنین خسارت هایی ، باید از قرار دادن غلظت زیاد DAP در نزدیکی بذرهای جوانه زا خودداری شود.

دی آمونیوم فسفات

آمونیوم موجود در DAP یک منبع بسیار عالی از فرم قابل جذب نیتروژن توسط گیاه است و به تدریج توسط باکتری های خاک به نیترات تبدیل می شود که در نتیجه باعث کاهش PH می شود. بنابراین ، افزایش pH خاک اطراف گرانول های DAP یک اثر موقتی است اما همین اثر موقتی در غلظت بالا و نامناسب می تواند گیاه را از بین ببرد.

محدودیت ها و انبارداری

این ماده چه در انبار و چه در سطح مزرعه تمایل زیادی به جذب رطوبت دارد بنابراین در درجه اول اصلا نباید در فضای مرطوب نگهداری شود، در صورت اجبار و محدودیت در نگهداری، برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است از روکش های برزنتی استفاده شود.

دی آمونیوم فسفات

به هیچ وجه دی آمونیوم فسفات را در داخل خاک انبار نکنید. هرگز با وسیله ای مانند دیلم اقدام به سوراخ کردن یا تکه تکه کردن کود نکنید زیرا که به بافت کود آسیب می زند. پر کردن و خالی کردن مخازن کودی حتما در طی شب انجام شود.

نکته بسیار مهم: این ماده قابل سوختن نیست اما در محیط های دربسته اگر دچار گرما شود، قابلیت انفجار دارد.

مشخصات دی آمونیوم فسفات در بازار ایران

دانه بندی گرانول
بسته بندی کیسه های ۵۰ کیلوگرمی – کیسه های ۲۵ کیلوگرمی
رنگ طیف قهوه ای
غلظت فسفر ۴۶ %
غلظت نیتروژن ۱۸ %
فرم فسفر P۲O۵
فرم نیتروژن NH۴
کشور مبدا ایران 
۰/۵ (۰ نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا