دانستنی ها

فروش در شبکه های اجتماعی

فروش در شبکه های اجتماعی

فروش در شبکه های اجتماعی یکی از گزینه هایی است که اکنون به ذهن همه صاحبان مشاغل خطور می کند. اما ابتدا باید پاسخ سوال مهمی داده شود:

آیا فروش در شبکه های اجتماعی برای هر محصول و خدماتی مناسب است؟

.

.

شبکه های اجتماعی یا وب سایت

بسیاری دارا بودن یک صفحه در اینستاگرام یا کانال در تلگرام را به داشتن سایت تعبیر می کنند. بسیاری با این جملات مواجه شده اید :

  • فروش در سایت
  • قیمت ها در سایت نوشته شده
  • سایت ما را ببینید
  • و…….

پس از شنیدن این جملات، شما توقع دریافت یک نشانی https://www را دارید اما با آی دی های اینستاگرام و تلگرام مواجه می شوید.

 

.

پس برای ادامه این مقاله مطمئن می شویم، محور بررسی ما صرفا شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک Facebook ، توییتر Twitter ، اینستاگرام Instagram، تلگرام Telegram و واتس اپ WhatsApp است. این شبکه ها بستری برای ارائه هر نوع اطلاعات تصویری، ویدیویی، صوتی و نوشتاری با مضمامین مسائل شخصی، علایق و روزمرگی ها، خلاقیت ها، توهین و بداخلاقی ها و …. هستند. 

.

انواع شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی معروف و محبوب شاید ظاهرا کاربردی مشابه یکدیگر داشته باشند اما عملا مخاطبین متفاوت و در نتیجه بازار هدف متفاوتی را باید در آنها جستجو کرد. در ادامه به بررسی شبکه های اجتماعی با رویکرد فروش محصولات کشاورزی می پردازیم:

.

اینستاگرام Instagram

طیف وسیعی از اقشار مختلف جامعه از کودکان دبستانی تا سالخوردگان مخاطبین این شبکه محبوب هستند. از نظر آماری نیز کلیه سطوح تحصیلی، از کم سواد تا پروفسور و اساتید برجسته دانشگاهی و سازمانی، عضو این شبکه بوده و در آن فعالیت می کنند. طبقه بندی های شغلی متفاوتی نیز در این شبکه دیده می شود: از دانش آموز، بیکار، کارمند، کارگر تا پزشک و مهندس، وزیر و رییس جمهور در اینستاگرام عضو هستند.

  • حالا که متوجه شدیم مخاطبین متفاوت و فراوانی در این شبکه وجود دارد، آیا فروش و تبلیغات خود را آغاز کنیم؟
  • خیر، هنوز شروع نکنید.

قبل از شروع فعالیت از قانون “من کی هستم و کجا می خواهم برم” استفاده کنید. یعنی ابتدا برای خودتان مشخص کنید که فعالیت و تخصص شما چیست و چه نوع مخاطبینی بازار هدف شما هستند و چطور می خواهید ارزش افزوده ای برای این مخاطبین تولید کنید تا شما را ببینید؟

برای صاحبان کسب و کار کشاورزی، اینستاگرام جذابیت و موفقیت به همراه داشته است. اما بیشترین موفقیت مربوط به کشاورزان زنجیره اول تولید می شود. به این معنا که مخاطبین اینستاگرام جذب اشخاصی می شوند که تا کنون مشابه آن را ندیده یا کمتر دیده اند. کشاورزی که سر زمین و مزرعه خود، محصولات را برداشت کرده و به دوربین نشان می دهد، احتمال موفقیت بیشتری در فروش دارد تا شرکتی که با توضیحات مبسوط، رزومه کاری خود را عنوان می کند.

سرگرمی مهمترین عنصری است که باید همراه هر نوع فعالیت تبلیغاتی و فروش در اینستاگرام باشد، شما باید مخاطب اینستاگرام را سرگرم کنید تا به حرف های شما گوش کرده و شما را ببیند. این سرگرمی ها می تواند تصاویر جذاب کمتر دیده شده از کاشت و داشت و برداشت و بسته بندی باشد یا اطلاعات کاربردی بسیار مختصر و قابل لمس برای عموم مردم. 

.

.

فیسبوک Facebook

این شبکه اجتماعی از آنجایی که در ایران فیلتر است، مخاطب چندانی ندارد و عامه مردم آن را پیگیری نمی کنند. اگر به دنیال کشف بازارهای جهانی هستید یا مایل اید محصولات و خدمات خود را صادر کنید، فیسبوک یکی از گزینه های مناسب برای این مورد است. شما باید اطلاعات محصولات و خدمات خود را با حداقل متن نوشتاری و گویا ترین تصاویری که دارای جزییات است تلفیق کنید. آنلاین یا بر خط بودن برای پاسخ به نظرات یا سوالات مخاطبین بسیار مهم است.

 

.

توییتر Twitter

توییتر فیلتر شده معروف به شبکه سیاسیون است یعنی بسیاری از افراد شناخته شده و چهره های بین المللی در سطح جهانی و کشوری برای ایراد موضوعات مختلف یا اعلان بیانیه ها، این شبکه اجتماعی را انتخاب می کنند. پس همان طور که مشخص است، توییتر مکان مناسبی برای فروش و تبلیغات نیست زیرا مخاطبین و مشتریان شما اصلا آنجا نیستند.

 

.

.

واتس اپ WhatsApp و تلگرام Telegram

این پیام رسان برای انتقال پیام ها و ارتباطات پس از آشنایی طرفین معامله استفاده می شود. تبلیغات و ارسال پیام های تبلیغی کور به مخاطبین نه تنها اثر مثبت نداشته بلکه بسیار مضر و کشنده است. کانال ها و گروه های موجود در این دو پیام رسان، رونق گذشته را نداشته و چندان برای مخاطبین و مشتریان اطمینان بخش نیست، این مسئله متروکه شدن به خصوص در تلگرام پس از فیلتر شدن به چشم می خورد.

.

فروش در شبکه های اجتماعی

لینکدین LinkedIn

لینکدین بهترین و حرفه ای ترین بستر در اینترنت برای معرفی کالا، خدمات و توانمندی های فردی و سازمانی است. بسیاری از استخدام ها و معاملات از این شبکه اجتماعی تاثیر می پذیرد. حتما دقت کنید که لینکدین شبکه ای برای حرفه ای ها است نه فروشگاهی برای خرده فروشی. اگر می خواهید در سطوح بالاتری از مصرف کنندگان نهایی و خرده خریداران دیده شوید، گزینه ای بهتر از لینکدین پیش روی شما نیست.

 

 

agrinet

Recent Posts

بازار کشاورزی عراق

معرفی و بررسی بازار کشاورزی عراق بازار کشاورزی عراق دارای پتانسیل بسیار زیادی است، اما…

4 ماه ago

بازار کشاورزی عمان

معرفی و بررسی بازار کشاورزی عمان بازار کشاورزی عمان  شباهت های زیادی به بازار کشاورزی…

4 ماه ago

بازار کشاورزی امارات

معرفی، بررسی و تحلیل بازار کشاورزی امارات کشاورزی در امارات متحده عربی به دلیل آب…

4 ماه ago

کاربرد اینترنت در بازار کشاورزی

بررسی نقش اینترنت در بهبود زنجیره تامین محصولات کشاورزی زنجیره تامین محصولات کشاورزی یک سیستم…

4 ماه ago

مشاوره رایگان

مشاوره رایگان مشاوره رایگان خدمتی از طرف اگرینت Agrinet است که به خریداران این امکان…

2 سال ago

راهنمای فروش در بازار کشاورزی

راهنمای فروش در بازار کشاورزی راهنمای فروش در بازار کشاورزی، کمک می کند تا هدفمند…

2 سال ago