زنجیره تامین محصولات کشاورزی یک سیستم پیچیده است. این زنجیره از مراحل کاشت، داشت، برداشت، فرآوری، حمل و نقل، توزیع تا دسترسی به مصرفکننده را شامل می شود. اطلاعات و هماهنگی در بخش های مختلف فعالیتهای زنجیره تامین از اهمیت بسزایی برخوردار است. با گسترش فناوری اطلاعات، اینترنت نقش کلیدی در بهبود و بهینه سازی این زنجیره ها ایفا کرده است. اینترنت می تواند در همه مراحل تولید و تحقیق و توسعه نیز کاربرد حیاتی در صنعت کشاورزی داشته باشد. کاربرد اینترنت در بازار کشاورزی ایتدا در یافتن مخاطبان با استفاده از کانال ها و پلتفرم های ارتباط مختلف ظهور کرد.
.
.
استفاده از اینترنت به کشاورزان، تولیدکنندگان، تاجران، صنایع تبدیلی و توزیعکنندگان این امکان را میدهد که به صورت آنلاین با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و اطلاعات مربوط به محصولات را به راحتی به اشتراک بگذارند. این اتصال فعالیت ها باعث افزایش شفافیت، سرعت، دقت و کاهش اشکالات و سو تفاهم ها در زنجیره تامین میشود.
اینترنت امکان انتقال سریع و به موقع اطلاعات مربوط به همه مراحل تامین و تولید از جمله کشت، برداشت، تولید و توزیع را فراهم میکند. این اطلاعات، زمان بندی و سازمان دهی دقیقتر و بهینه تری از فرآیندهای مختلف زنجیره تامین را ممکن میسازد.
استفاده از سنسورها (حسگرها) و اینترنت اشیاء (IoT) در زنجیره تامین، امکان نظارت و کنترل دقیقتر بر کیفیت محصولات را به ارمغان میآورد. اینترنت به تولیدکنندگان و صنابع تبدیلی و فرآوری کمک میکند تا بهبودهای لازم را در فرآیندهای خود اعمال کرده و محصولات با کیفیتتر را در مدت زمان کوتاهتر و با قیمت تمام شده کمتر به بازار ارائه دهند.
استفاده از اینترنت در مدیریت لجستیک (تدارکات) زنجیره تامین، باعث بهینه سازی مسیرهای حمل و نقل، کاهش هدر رفت و ایجاد هزینههای اضافی میشود. این بهبودها حتی می تواند به تنهایی به کاهش هزینه ها و افزایش سرعت حرکت محصولات در زنجیره تامین کمک میکند.
فرآیند بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی نیز از تکنولوژی اینترنت بهره مند شده اند. اینترنت به کشاورزان، تولیدکنندگان و سایر فعالات اقتصادی صنعت کشاورزی این امکان را میدهد تا به صورت مستقیم و بی واسطه بازارها، تامین کنندگان و مصرفکنندگان هدف را شناسایی و با آن ها ارتباط برقرار کنند. این امر منجر به کاهش هزینه ها و کم رنگ شدن نقش واسطه گری، کاهش قیمت تمام شده محصولات، افزایش درآمد و رشد اقتصادی در سطح اقتصاد بخش کشاورزی و جامعه میشود.
استفاده از اینترنت در زنجیره تامین محصولات کشاورزی بهبودهای قابل توجهی در شفافیت، بهینهسازی عملکرد، کاهش هزینهها و افزایش کیفیت محصولات ایجاد کرده است. این تکنولوژی به عنوان یک ابزار قدرتمند، در بهبود نظام غذایی جهانی و توسعه کشاورزی پایدار نقش مهمی ایفا میکند.
معرفی و بررسی بازار کشاورزی عراق بازار کشاورزی عراق دارای پتانسیل بسیار زیادی است، اما…
معرفی و بررسی بازار کشاورزی عمان بازار کشاورزی عمان شباهت های زیادی به بازار کشاورزی…
معرفی، بررسی و تحلیل بازار کشاورزی امارات کشاورزی در امارات متحده عربی به دلیل آب…
مشاوره رایگان مشاوره رایگان خدمتی از طرف اگرینت Agrinet است که به خریداران این امکان…
راهنمای فروش در بازار کشاورزی راهنمای فروش در بازار کشاورزی، کمک می کند تا هدفمند…
راهنمای خرید در بازار کشاورزی راهنمای خرید در بازار کشاورزی نحوه کارکرد، اهداف، ارزش ها…