کاربرد اینترنت در بازار کشاورزی
بررسی نقش اینترنت در بهبود زنجیره تامین محصولات کشاورزی
زنجیره تامین محصولات کشاورزی یک سیستم پیچیده است. این زنجیره از مراحل کاشت، داشت، برداشت، فرآوری، حمل و نقل، توزیع تا دسترسی به مصرفکننده را شامل می شود. اطلاعات و هماهنگی در بخش های مختلف فعالیتهای زنجیره تامین از اهمیت بسزایی برخوردار است. با گسترش فناوری اطلاعات، اینترنت نقش کلیدی در بهبود و بهینه سازی این زنجیره ها ایفا کرده است. اینترنت می تواند در همه مراحل تولید و تحقیق و توسعه نیز کاربرد حیاتی در صنعت کشاورزی داشته باشد. کاربرد اینترنت در بازار کشاورزی ایتدا در یافتن مخاطبان با استفاده از کانال ها و پلتفرم های ارتباط مختلف ظهور کرد.
.
.
مزایای اینترنت در زنجیره تامین
اتصال فعالیتهای مختلف
استفاده از اینترنت به کشاورزان، تولیدکنندگان، تاجران، صنایع تبدیلی و توزیعکنندگان این امکان را میدهد که به صورت آنلاین با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و اطلاعات مربوط به محصولات را به راحتی به اشتراک بگذارند. این اتصال فعالیت ها باعث افزایش شفافیت، سرعت، دقت و کاهش اشکالات و سو تفاهم ها در زنجیره تامین میشود.
اطلاعات زمانبندی
اینترنت امکان انتقال سریع و به موقع اطلاعات مربوط به همه مراحل تامین و تولید از جمله کشت، برداشت، تولید و توزیع را فراهم میکند. این اطلاعات، زمان بندی و سازمان دهی دقیقتر و بهینه تری از فرآیندهای مختلف زنجیره تامین را ممکن میسازد.
نظارت و کنترل کیفیت
استفاده از سنسورها (حسگرها) و اینترنت اشیاء (IoT) در زنجیره تامین، امکان نظارت و کنترل دقیقتر بر کیفیت محصولات را به ارمغان میآورد. اینترنت به تولیدکنندگان و صنابع تبدیلی و فرآوری کمک میکند تا بهبودهای لازم را در فرآیندهای خود اعمال کرده و محصولات با کیفیتتر را در مدت زمان کوتاهتر و با قیمت تمام شده کمتر به بازار ارائه دهند.
بهینه سازی لجستیک با رویکرد کاربرد اینترنت در بازار کشاورزی
استفاده از اینترنت در مدیریت لجستیک (تدارکات) زنجیره تامین، باعث بهینه سازی مسیرهای حمل و نقل، کاهش هدر رفت و ایجاد هزینههای اضافی میشود. این بهبودها حتی می تواند به تنهایی به کاهش هزینه ها و افزایش سرعت حرکت محصولات در زنجیره تامین کمک میکند.
بازاریابی و فروش آنلاین
فرآیند بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی نیز از تکنولوژی اینترنت بهره مند شده اند. اینترنت به کشاورزان، تولیدکنندگان و سایر فعالات اقتصادی صنعت کشاورزی این امکان را میدهد تا به صورت مستقیم و بی واسطه بازارها، تامین کنندگان و مصرفکنندگان هدف را شناسایی و با آن ها ارتباط برقرار کنند. این امر منجر به کاهش هزینه ها و کم رنگ شدن نقش واسطه گری، کاهش قیمت تمام شده محصولات، افزایش درآمد و رشد اقتصادی در سطح اقتصاد بخش کشاورزی و جامعه میشود.
نتیجهگیری کاربرد اینترنت در بازار کشاورزی
استفاده از اینترنت در زنجیره تامین محصولات کشاورزی بهبودهای قابل توجهی در شفافیت، بهینهسازی عملکرد، کاهش هزینهها و افزایش کیفیت محصولات ایجاد کرده است. این تکنولوژی به عنوان یک ابزار قدرتمند، در بهبود نظام غذایی جهانی و توسعه کشاورزی پایدار نقش مهمی ایفا میکند.
قوانین ارسال دیدگاه در سایت